Pentru jurnalisti: the nut graph

28 03 2012

Am scris povestea asta ieri si mi s-a deschis cutia din cap in care tineam jurnalismul. Nu sunt vreun expert, nu am nicio pretentie si nu am studii pe tema asta, dar pot si vreau sa ajut. Am sa pun, sub titlul ‘pentru jurnalisti’, cateva chestii care pe mine m-au ajutat in timp si mi s-au dovedit la un moment dat utile.

Deschidem cu ‘the nut graph’. Ma tem ca expresia nu are echivalent in romana, iar daca ar fi sa vulgarizez, i-as spune ‘miezul povestii’.

Daca un lead, sapou sau lede, spuneti-i cum vreti, ar trebui sa raspunda, in mare masura, la toate intrebarile esentiale, un nut graph ar trebui sa vina in completare, sa aduca in text ce nu a intrat in lead, dar sa si contextualizeze informatia si sa puna povestea intr-un cadru.

Spre exemplu:

Lead: Banca x a anuntat astazi ca a atins un nivel al activelor de y milioane euro in primul trimestru al anului, in crestere cu z% fata de perioada similara a anului trecut, pe fondul tendintei de revenire a creditelor de consum.

Nut graph: Noile rezultate, ce reprezinta maximul ultimilor doi ani, plaseaza banca pe pozitia x intr-un clasament al activelor institutiilor financiare active pe piata romaneasca, in urma lui y si z. Potrivit raportarilor emise de banca centrala, sistemul bancar romanesc a ajuns la active de x miliarde euro, stopand pentru prima data tendinta de scadere inregistrata in ultimele y trimestre.  

Pe wiki aveti, in linii mari, detalii despre nut graph. Acolo este asezat ca al treilea sau al patrulea paragraf dintr-un articol. Eu unul il foloseam strict in ordinea lead – quote – nut graph, atat pe motive de guidelines, cat si de utilitate. Consider ca este mai bine sa ii dai cititorului toate datele problemei cat mai sus in material.

Sper ca v-am deschis apetitul. Pentru mai multe informatii, Google este mare.

Spor!


Actions

Information

Leave a Reply

