Ce ar trebui sa invete si televiziunile din protestele ultimelor zile

20 01 2012

Nu sunt genul de om care se uita la TV. In general, in rarele momente cand am timp de asa ceva si nu am ceva mai bun de facut, fie il las pe MTV Rocks pentru fundalul acustic, fie ma mut pe Discovery. Ultimele zile m-au facut, de nevoie sau de curiozitate, sa ma uit mai mult la ce se intampla in Piata Universitatii. Ce urmeaza mai jos sunt pure pareri de telespectator, formate in cam 30 de minute de urmarit fenomenul, in fiecare seara. In ordine aleatoare, am cateva puncte pe care vreau sa le ating aici, pe care mi-ar placea sa le vad, pe viitor, luate in calcul de televiziunile noastre.

Profesionismul. Asta trebuie intotdeauna sa stea primul pe lista, iar partea trista este ca e nevoie sa il amintesc. Aici intra modul in care transmiti un live, ce invitati iti alegi sa comenteze evenimentele, ce reporteri ai pe teren la locul faptei, unde iti pui camerele si care este unghiul subiectului pe care vrei sa il acoperi. Printre multe altele. Imi pare rau pentru televiziunile de stiri, dar tot generalistii de la PRO TV sunt pe locul intai, iar locurile doi si trei nu se acorda, pentru ca nu am cui. PRO-ul este singurul post unde am putut sa vad exact ce se intampla la Universitate, nefiltrat, fara prea multe ‘aplecari’ catre o categorie politica sau alta, intr-o serie de transmisiuni live ce se apropie destul de bine de ce inteleg personal prin jurnalism. Aroganta sau nu, PRO TV ar putea sa deschida o serie de burse pentru reporteri, la care ar fi bine sa participe si colegii de la Realitatea sau Antena 3 – poate se lipeste ceva meserie si de ei, macar accidental.

Politetea. Esti angajat la o televiziune de stiri despre care si unul care se trezeste dintr-o coma de zece ani isi da seama in cateva minute ca este afiliata politic. Asta nu inseamna ca pe agenda ta de distorsionare a faptelor sta si ‘calitatea’ de a fi un magar impertinent. Mie imi place ironia, dar doar asta venita de la oameni finuti. Cand ai insa abordari de santier cu invitatii tai, fie cei din studio, fie cei prezenti telefonic, eu, ca telespectator, am cateva impulsuri imediate: sa schimb canalul, sa te sterg din lista de programe sau  sa te sun si eu sa te injur, ca sa vezi cum e sa fii la celalalt capat al nesimtirii. Pune mana pe codul bunelor maniere, ia un distonocalm, respira cateva minute inainte de live si nu uita: frustrarile tale de trepadus-prezentator la antene sau la Willbrook nu trebuie sa ajunga si la mine.

Modestia. Voi astia de la Realitatea, ultima banca pe stanga, cu voi vorbesc. Va rog eu sa va vedeti lungul nasului si sa nu ma mai luati cu ‘Dar domnule ics, sunteti platit din banii nostri, ne cerem dreptul de a fi informati’. Baieti, voi nu stiti nici prin ce off-shore va luati salariile, nici care din alea trei firme din ultimele sase luni va plateste drepturile de autor si nici daca v-a achitat cineva contributiile sociale in ultimii ani de existenta. Am lucrat acolo, stiu, asta nu este discutia pe care vreti sa o deschideti. Nu exista ‘sunteti platit din banii nostri’ decat ca pur populism, pentru ca sansele cele mai mari sunt ca voi sa nu aveti contributiile la zi.

Flerul. Marea tristete este ca nicio televiziune de stiri nu stie cum sa duca un live prelungit, intr-o situatie tensionata, cum a  fost cea din centrul Bucurestiului in ultimele zile. Nu aveti reporteri capabili sa lege doua fraze fara balbe, nu acoperiti vizual la timp, intr-un perimetru fix, punctele in care au loc miscari importante. Nu stiti unde sa va puneti camerele. Cateodata, in situatiile astea, meseria se mai si fura. Uitati-va si voi la ce a facut PRO-ul aseara si unde au pus camerele. Duceti-va in seara asta langa ei. Fix in ceafa lor. Chiar daca nu v-a invatat nimeni de unghiuri si alte minuni, macar mergeti la sigur, e reteta altuia, dar functioneaza.

Inteligenta. Invatati sa discerneti intre un subiect si un non-subiect. Daca reporterii vostri sunt cu doar trei secunde mai destepti decat generatia BAC 2011, macar aduceti in studio un cap limpede, care sa stea in umbra si sa spuna: asta e prostie, asta nu merita, asta da, asta e un subiect. M-am strambat de ras acum trei zile, cand la Realitatea se dezbatea in studio un moment in care jandarmii ‘si-au sters picioarele’ cu pancarta unui protestatar. Imaginile arata cum unul dintre ei calca pe pancarta, isi da seama si se da repede la o parte. In afara de fuga curcilor din studio dupa senzationalul ieftin, nu a fost unul care sa taca o secunda inainte de a deschide gura si sa citeasca ce scria acolo. ‘Drop acid, not bombs’ era textul – cu ‘drop acid’ citit literalmente ca in romana de senzationala corespondenta Ivan – iar un om cu cap ar fi vazut altceva. Mesajul de pe pancarta este unul hippiot, care s-a purtat in State, in perioada razboiului din Vietnam si este un indemn explicit la consumul de droguri. La faza asta, jandarmii, fie ca au facut-o si involuntar, au fost mai destepti decat tot colectivul din studioul Realitatea si au oprit pancarta.

Acum recitesc ce am scris mai sus, sa vad daca nu exagerez sau daca nu am scapat vreo prostie. Toate chestiile astea mi se par de pur bun simt. Stiu ca definitia cuvantului jurnalist si a actului jurnalistic nu are cum sa mearga mana in mana cu agenda politica a unor posturi de stiri, dar am si eu visele mele ude cu un post TV care imi da doar faptele brute, intr-un mod obiectiv, si ma lasa pe mine sa discern si sa disimilez raul de bine. Se poate, va rog?


Actions

Information

9 responses

20 01 2012
zoso

nu ii avantaja să pună camerele pentru unghiuri bune. demoralizezi lumea dacă bagi un unghi larg şi se vede ca sunt 1.000 ameţiti.

20 01 2012
silverwolf

Corect, si totusi pe unii ii tine sa o faca. Treaba de ‘coloratura’.

20 01 2012
McGogoo

zoso are dreptate. iar. desi nu imi face nicio placere sa recunosc. da. camerele alea au unghi mic pt a sugera ca in piata sunt mii de oameni. am mers in piata in prima zi si pt ca ma saturasem sa vad stiri distorsionate. Si protv mai are scapari dar asta pt ca nu am mobilizate 10-20 camere ci doar 2-3. care isi fac treaba.
a3 si realitatea ii ijura pe jandarmi. eu mi-am luat gaz in bot si m-am dus sa fumez o tigara cu jandarmii. nu am dc sa le port pica pt ca niste idioti arunca pu pietre in ei… e o vb “decat sa planga mama…”
poate pare paradox dar cu jandarmii in piata ma simt mai liber sa protestez.

20 01 2012
piticu21

ba! :))

ia treci tu la cadru si rezolvam problema🙂

te-ai gandit cumva ca orice protest din asta din live costa? iar ca productia lui costa? In schimb aici la o redactie de 250 de oameni cu totul nu poti sa faci o productie ca n-ai cu cine. De aia americanii au mii de povesti din astea, iar atunci cand e vreun eveniment pe care ar vrea sa-l acopere cum il fac ai nostri ar lucra cu 800 de oameni in locatie, la eveniment, nu cu 5 oameni toti.

dar astea sunt detalii tehnice care nu va intereseaza.
ah, dupa care sunt banii de productie, dar si astea sunt detalii tehice, iar voi, ca oricine altcineva vreti sa aveti totul de-a gata brut.

20 01 2012
silverwolf

Bai! O sa le discutam la telefon sau face to face, ca sa nu murim scriind aici kilometri. O intrebare. Live-ul costa. Cat costa in schimb sa aveti un host politicos, sa nu aveti unul in studio care tipa ca apucatu’ la telefon si sa nu aveti atatia nesimtiti la volanul emisiunii? Si inca una. Altii sa inteleg ca au bani mai multi si isi permit un live mai bun?🙂

20 01 2012
piticu21

da

20 01 2012
tibi f

foarte misto analiza. Felicitari!

20 01 2012
zoso

piticu, pulling a mariussescu. trist.

30 01 2012
rasta

eu is ala kre avea pankarda.. si ma bucur ca sunt prosti ca tine care transmit mesajul mai departe! tnx! btw.. te uiti la mtv? deci esti cocalar! :)) he he!

Leave a Reply

