Jurnalismul ca arta

25 03 2009

In seara asta am fost invitat sa vorbesc la un curs de jurnalism de la ASE despre viata in presa si ce inseamna, concret, sa fii jurnalist de business. Da, la ASE se face jurnalism de un an, miscare ce mi se pare destul de inteligenta, pentru a compensa intr-un fel galetile de absolventi de la Facultatea de Jurnalism cu oameni care mai stiu si cateva idei din economie.
Studentii au fost destul de interesati si pe alocuri surprinzator de atenti, iar dupa o scurta perioada de trac au sarit la intrebari. Aproape toate pertinente si aproape toate cu o curiozitate care promite ceva pentru viitor. Una anume mi-a ramas in minte.
De ce nu exista arta de a scrie in jurnalismul de business?
Derivate directe din intrebarea de mai sus au fost de ce se scrie rigid, dupa un sablon strict, de ce se pun mai intai cifrele seci in timp ce explicatiile si contextul sunt cuprinse doar daca mai este loc in pagina, unde se pierde placerea de a citi un articol de business si de ce in The Economist se poate sa ai o opinie scrisa ‘cu arta’ si in presa locala nu.
Multi ‘de ce’ dintr-o singura idee. Am destul de multe raspunsuri si destul de putine rezolvari. Pentru ca scoala britanica de a scrie are o istorie a libertatii descoperita la noi, incet, abia dupa Revolutie. Pentru ca ei au jurnalisti-brand in business, care merita o libertate mai mare in a scrie, care au har, conexiuni si viziune. Pentru ca la noi editorialistii din business au deseori un interes adiacent destul de slab mascat de ideile expuse. Pentru ca unii pur si simplu nu au fie harul de a scrie, fie conexiunile, fie viziunea, sau le lipsesc toate cele trei aspecte. Pentru ca poti fi obiectiv, echidistant dar si suculent in acelasi timp, dar este nevoie de efort si munca sustinuta, iar noi nu suntem fanii acestor idei. Pentru ca o publicatie de business poate avea oameni talentati, dar este condusa cu teama de a nu da prea multa libertate. Pentru ca rigiditatea intr-o societate mult prea relaxata inca miroase a seriozitate si aduce reclama.
Ce e de facut? Sa citim mai mult, sa invatam mai mult, sa scriem mai liber. Sa creasca o generatie nascuta in libertate, din care sa se cearna cativa oameni cu har, pusi la punct cu ce e in jurul lor
E nevoie de timp.

Advertisements

Actions

Information

5 responses

25 03 2009
Madalina

!aplauze!

25 03 2009
silverwolf

a fost ceva nice. thanx.

26 03 2009
ana

🙂
multumesc si eu, foarte tare. oare cum reusesti sa te implici in a scrie asa de coerent pe blog?(:D) i mean serious fara sa fii intepat in fund. stii ca sunt unii care chiar nu reusesc sa aiba si mesaj si sa fie si relaxati.
of, e 6 fara ceva si mai e putin si plec:)) stii cum e. te apuci de comentat pe blogurile oamenilor de langa tine:)) fun

26 03 2009
silverwolf

probabil ca la ora 6 cam plecam deja de acasa, nu de la munca. ok, am dezertat. eu zic una peste alta sa te gandesti la logo-ul ala cu portocala 🙂

29 03 2009
cuget

s-ar putea sa ai dreptate si sa fie intr-adevar, singura solutie…o chestiune de timp

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: