Click aici ca sa afli cum sa scrii corect romaneste

29 06 2011

Am dat un titlu super-accesibil, fix la nivelul oamenilor pentru care scriu postarea de fata. Am sa folosesc exemple clare si cuvinte simple si scurte, ca sa ma asigur ca pierd cat mai putini din target pana la sfarsitul articolului.

Vreau sa va invat, cu exemple usoare, cum sa scrieti corect. Nu am sa explic regulile, nu am sa va iau cu timpi, diateze, desinente sau alte concepte care oricum va sunt straine, pentru ca trebuie sa recunoastem, sunteti niste mediocri care ati trecut prin scoala ca gasca prin apa.

Sa purcedem, deci. Daca nu ati invatat carte si nu avem cum sa mergem pe calea logica, memorati ca atare exemplele de mai jos.

Copii sau copiii?

Cati copii ai? Sute de copii au fost incinerati. Am trei copii. Doar doi de i, pentru ca nu avem articol hotarat asa zic eu, aveti incredere.

Cine sunt copiii care se joaca afara? Unde sunt copiii? Trei de i. Un copil, doi copii. Cand vrei sa articulezi forma de plural, iti iese cu trei de i, adica copiii.

Afli sau aflii?

Daca vrei sa afli  mai multe despre gramatica limbii romane, treci inapoi in clasa a doua. Intotdeauna se scrie cu un singur i. Niciodata cu doi de i.

Copii sau copiez?

Depinde. Ambele sunt corecte, dar nu cum credeati voi.

Am facut doua copii  la xerox. Este corect, pentru ca este forma de plural de la copie. O copie, doua copii.

Am reusit sa copiez la examen si am trecut clasa, chiar daca nu pot sa ma leg la sireturi fara ajutor. Copiez este forma corecta a lui a copia. Eu sau tu copii este o greseala cat tine de mare.

Decat sau doar?

E, asta e un subiect sensibil. Stiu ca v-a prostit hipstereala si credeti ca e cool sa stati toata ziua cu decat in brate, dar nu. Nu e cool sa fii prost.

Mai am doar un neuron. In propozitia asta nu exista niciun nu sau vreun alt tip de negatie. Asa se foloseste corect cuvantul.

Nu mai am decat un neuron. In propozitia asta exista un nu, deci avem deja o negatie. Asa se foloseste corect cuvantul. Nu poti sa folosesti decat fara o negatie in propozitie. Toata viata am citit decat o revista este un exemplu de folosire gresita a cuvantului decat si explica in acelasi timp si de ce nu stii sa scrii.

Stii sau sti?

Tu stii cum o cheama pe tipa aia? Varianta este corecta. Doi de i. Pur si simplu asa se scrie, cand este la persoana a doua. Adica adresata tie. Cu tu.

Nu poti sti niciodata. Un i.De la a sti. Care, surpriza, se scrie tot cu un i.

Atentie la capcana. Nu poti sa stii niciodata. Este de asemenea corect, cu doi de i, pentru ca ai particula sa in fata. Mereu dupa sa urmeaza stii cu doi i.

Scrii sau scri?

Seamana cu exemplul de mai sus, dar nu rasare. Nu-i tot aia.

Daca bagi la cap ce spun aici ai sa stii sa scrii. Corect, cu doi i. Nu exista o versiune corecta cu un singur i. Ori scrii cu doi de i ori nu mai scrii. Asta a iesit chiar bine, baga la cap.

Mi-a sau mia?

Este a mia oara cand iti explic. Folosesti mia intr-un cuvant cand numeri ceva si te gandesti la o mie.

Mi-a crapat ficatul. Folosesti cratima (liniuta, minus, zi-i cum vrei) cand te gandesti la tine. Cui i-a crapat ficatul? Mie. Deci  mi-a crapat ficatul.

Cestii sau cestei?

S-a spart toarta cestii este corect. Mecanismul este super simplu si e regula pentru cea mai mare parte a genitivului si dativului. O ceasca, doua cesti, cestii. Pur si simplu faci forma de plural si adaugi un i. Ca orice regula, are si exceptii, dar astea sunt deja fineturi si ma tem ca va faceti prea destepti.

Si, top trick, injura ca un intelectual. Am sa rog oamenii de bun simt sa faca abstractie de ce urmeaza sa scriu aici si sa imi permita sa o fac in scop educativ. F***-ti p**** m*-tii este modul corect de a arata ca si in scris esti un dobitoc, nu doar in viu grai.

Acestea fiind spuse, lectia a luat sfarsit.

Ramaneti aproape pentru 10 sfaturi despre cum sa iti aduni nota de plata fara calculator.


Actions

Information

11 responses

24 08 2011
Andra

Pentru diverse dileme ortografice, ortoepice si de punctuatie recomand http://diacritica.wordpress.com/ :D

3 10 2012
kata

inaintea lui etc se pune virgula sau nu????

3 10 2012
maria

o propozitie cu cuvantul reviste

17 12 2012
Melek

Lucruri necesare si forme uzuale transpuse gresit…citi bn si bagati la cap

26 01 2013
Andrei

Tu esti putin tupeist :)) Apropo , un intelectual nu injura deoarece stie ca acest lucru este penibil , evita pentru a nu urma divergente opozitionale , Mai mult , este ca ar trebui sa le dai sfat si indivizilor pe care discutam sa nu mai scrie ,,ăsta” ar putea scrie frumos,,acesta” , stiu ca este mai lung , dar ,ăsta” da o nota slaba , apoi ce am observat la multimea de texte ale omenirii este ca mai nou la cuvantul de legatura ,,este” multi pun ,,e” Maria e isteață. Patetic . Maria este isteață. Omenirea in loc sa progreseze , scad si putini indivizi mai gasesti sa stie ceva.

29 01 2013
mmm

cum se scrie corect: Armata romana sau Armata Romana

14 03 2013
Paul Andras

care este forma corecta a cuvantului bun simt?

14 03 2013
Melek

partea de sintaxa??????

26 05 2013
The Teacher

“Nu mai am decat un neuron. In propozitia asta exista un nu, deci avem deja o negatie. Asa se foloseste corect cuvantul. Nu poti sa folosesti decat fara o negatie in propozitie. Toata viata am citit decat o revista este un exemplu de folosire gresita a cuvantului decat si explica in acelasi timp si de ce nu stii sa scrii.”

Ce te faci la urmatoarea fraza?
“Decat sa merg in oras, mai bine citesc o carte.”
A, a, a? Unde e negatia aici?

16 07 2013
adi

Dragilor, va rog sa scrieti un articol pe tema: “rezolvator sau rezolvitor”. Aceste cuvinte, impreuna cu pluralele lor, rezolvatori vs. rezolvitori sunt gresit folosite de multi. Dupa parerea mea, persoana care rezolva o problema se numeste rezolvator… dupa parerea altora (vezi gazeta matematica), se numeste rezolvitor… dar, fara nici o noima! Caci substantivul vine de la verbul “a rezolva”… deci, corect ar fi rezolvator…

1 04 2014
Observator

Regret amice ca te gasesc atat de tarziu …dar corect se scrie astfel : Da-te-n pizda ma-ti, nu ” ma-tii “…fonic ar suna aiurea…ia gandeste : am citi ma-tii ca si copii…” i-ul ” este un ” i ” scurt cand spui ma-ti…gandeste, nu e greu…daca doare, ia farigosept si poti pronunta perfect !

Leave a Reply

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

